Getting Things Done

GTD-metoden är grunden i det jag gör, dels för egen del, och dels för det jag hjälper andra med. GTD betyder Getting Things Done och kommer från David Allens bok med samma namn.

GTD-metoden är enkel. Allens bok är en riktig tegelsten, men det viktigaste kan formuleras i en bloggpost som denna. Målet är att tömma huvudet från ”kom ihåg” och använda det till något bättre – nämligen att vara produktiv.

1) Töm allt som ska göras, från tankar till noter till memos och mail, rakt in i en inbox. Kör på tills precis allt finns där i.
2) Gå igenom den digra skörden. Släng det som är irrelevant. Lägg det som är relevant i listor som ”i bilen”, ”på jobbet”, ”sommarstugan” med sammanhang som är vettiga för dig.
3) Prioritera dina uppgifter. Märk efter hur mycket energi varje uppgift kräver, och hur lång tid den tar att göra.
4) Gör uppgifterna efter prio.
Läs mer utförligt på Wikipedia
Ditt GTD-system blir som en blomma, och kommer att behöva kärlek. Se till att regelbundet gå igenom listorna. Fyll på nya idéer i din inkorg, och avsätt tid för att då och då sortera in nya uppgifter i ditt levande system.

Själv använder jag Trello för att tillämpa GTD-metoden. Klicka här om du inte är bekant med Trello.

Då jag arbetar i fler än ett sammanhang, är det en bra hög med boards jag är aktiv i. Det är inte helt optimalt, men jag jobbar på att renodla systemet. Jag använder en lista som inbox, dit jag även har kopplat en mailadress (för att vidarebefordra in mail i mitt system). Övriga listor är sådant som är relevant, som ”väntar på” (för pågående kommunikation), ”i dag” och ”veckan”.

GTD-metoden fungerar även för personer som vill ha ett mer analogt arbetssätt med block och penna, whiteboard, post it-lappar eller liknande. Följ bara metoden utan undantag, och vips är det mer ordning i ditt liv. David Allens bok är ärligt talat rätt tråkig, men du kommer inte att ångra att du har läst den.