Jag satt och researchade för en ny presentation vi ska ha i företaget, mot kunder. Och insåg: jag kan ju en massa om det här!
Det är inte förrän jag sitter där och skriver ner fakta, strategier och förklaringar som det plingar till i den där runda jag har på axlarna. ”Jag vet ju det här”. ”Jag kan ju ganska mycket”. ”Det här är nog intressant för andra att få veta”.
Denna aha-upplevelse får mig att tänka vidare, och faktiskt bli rätt stolt över att jag lyckats lära mig en hel del hittills i livet. Om skrivande, om kommunikation, om företagande, om film, om webbsidor, om filosofi, om musik, om psykologi och om praktisk användning av sociala medier/tjänster/appar. Ja, och en hel del som oftast placeras under ”onödigt vetande”.
Jag är rätt bra på att förminska mig själv annars. ”Äh, det där krävde ju ingen ansträngning”. ”Det finns många fler som är bättre än jag”. ”Vad kan jag egentligen?”. Jantelagen. Blä. Jag är den förste att säga dåliga saker om jantelagen, peppa andra och hytta med näven åt självförminskande tänk, och så är jag ändå skyldig till det själv.
Jag rekommenderar att skriva ner det du kan om ”dina” områden, enbart för att få se att det faktiskt är en hel del. Bra för självförtroendet. I många fall även bra för affärerna.
Nu i maj ska jag prata med några studenter, som företagare. Berätta lite, och ge lite goda råd. Jag har funderat på det där, och insett att det även på detta område hunnit infinna sig en hel del kunskap på de tre och ett halvt år Year Zero existerat. Ordning, framförhållning, marknadsföring och sälj – fyra viktiga punkter – är vad jag kommer att prata om bland annat.