Att sälja – icke vad jag trodde som ung kanalje

Företagandet har inte varit det jag föreställde mig – mestadels på ett positivt sätt. Det jag blev mest förvånad över är säljbiten, som jag förväntat mig att skulle vara det mest eländiga med att driva företag.

”Jag kan tänka mig att sköta det mesta, men sälja är verkligen inget för mig”. Orden är mina egna, och yttrades någon gång i början av mitt liv som företagare. Jag var nog rätt medveten om att säljandet är ett måste för varje företagare, men hade tänkt att ”någon annan” skulle dra det lasset med skit.

Min uppfattning om säljande grundade sig på de unga män som kränger mobilabonnemang i gallerior, inställsamma telemarketingpersoner och dörrknackare. I mitt huvud var en säljare en inställsam typ med fejkat leende och gåpåig attityd, som behandlar varje säljsituation som en argumentationskamp. En drygskalle av sällan skådat slag.

Klart som fanken att jag inte ville syssla med sälj, om det innebar att bete sig på det där viset.

Stämmer då uppfattningen med verkligheten? Till viss del. De unga männen som försöker kränga mobiler, abonnemang med mera beter sig ibland så (men inte alla). De telefonförsäljare som tar sig igenom mina filter beter sig ibland så (men inte alla). I övrigt verkar jag ha haft rätt fel om säljare och säljande. De personer som vinner priser, utbildar säljare och som allmänt nämns som föredömen inom området är inga gåpåiga drygskallar.

Det här hade jag en liten aning om när jag gick på ett säljseminarium för något år sedan. Jag blev ännu mer övertygad om att säljande är något positivt, men det infann sig även en aha-upplevelse; jag har ju haft säljaranlag i alla år. Utan att se mina kvaliteter som något sådant.

  • Jag är en lyssnare.
  • Jag är frågvis och saknar rädsla för att framstå som okunnig/dum.
  • Jag är bra på att omvandla vaga önskemål till något konkret – ett problem som kan lösas.
  • Jag är bra på förklara, och presentera.
  • Jag har lätt för att sätta mig in i någon annans situation.
  • Jag är kreativ och bra på att utveckla idéer.
  • Jag är ärlig och rak.

Allt det där har jag haft nytta av som journalist, som ansvarig för information på företaget och som copywriter. Men tanken på att egenskaperna funkade alldeles utmärkt även för säljrollen hade inte slagit mig innan vi hunnit en bit som företag. En säljare var ju en bakslug oärlig rackare som är en mästare i retorik – trodde jag.

I dag är sälj något som jag tycker mycket om. Det finns mycket att lära, men jag märker att mitt naturliga sätt att vara; hålla tyst och lyssna, ställa frågor och komma med idéer – skippa prestigen – är uppskattat bland kunderna.

Funderar du på att driva företag, men avskräcks av säljet? Fundera över hur du tror att en säljare är, och behöver vara. Stämmer din bild med verkligheten?