En gång i tiden brukade jag tänka ”just ja, bloggen” och så satte jag mig ner för att skriva om något, vad som föll mig in. Det gick ju inte så lysande.
Vad jag inte begrep på den gamla tiden var att en blogg behöver planeras. Det behöver finnas ämnen uttänkta i förväg, och så behöver det schemaläggas när inläggen ska publiceras. Det behövs faktiskt inte så mycket mer än så.
Vad mer behöver finnas? Tja, du behöver ha en lista på ämnen uppskrivna. Att komma upp med ämnen är inget som lämpligen görs under själva planeringsarbetet, utan bör ske successivt utifrån de tankar du tänker och de samtal du för. För mig är det främst det sistnämnda som ger bra ämnen.
En gång i veckan pratar jag med min samarbetspartner, coach och vän Robert. Allt som oftast ger våra telefonmöten resultat i form av idéer för blogginlägg. Mina samtal med flickvännen Anna ger samma sorts resultat. Just samtalsformen tar fram aspekter som jag inte hade kommit på själv, ett utökat tänkande.
I övrigt kan jag komma på uppslag till blogginlägg vid varierande tidpunkter, platser och sammanhang. Då gäller det att kunna skriva ner sin idé direkt; fånga upp den innan den glöms. Jag brukar lägga in idén i en checklista i Trello.
När det är dags att planera plockar jag bara en idé som känns relevant och intressant, och så bestäms en dag när texten i fråga ska skrivas. Om det är några dagar fram i tiden hinner hjärnan spinna runt i förväg, och när skrivardagen är inne går det snabbt att få ur sig en text.
Så sammanfattningsvis om effektivt bloggande:
- Se till att utsätta dig för inspirerande samtal (eller ta in inspiration från artiklar, böcker, filmer med mera)
- Var alltid redo att snabbt kunna fånga upp en idé (papper och penna, app, hällristning – kör det som funkar för dig)
- Skapa en lista med inläggsidéer
- Planera in när ett inlägg ska skrivas i förväg, och när det ska publiceras