Vi övervakar oss själva

Det är intressant att användandet av sociala medier ökat så lavinartat, samtidigt som diskussionerna om FRA och integritet pågått. Vi gör ju faktiskt ett rätt bra jobb med att övervaka oss själva, och våra vänner.

Jag har rätt nyligen dragit igång med sociala medier på allvar, som en sorts experiment. Det är främst Twitter, men även Facebook, som jag håller mig till. Till dessa har jag kopplat en drös andra appar och widgets.

Själva tanken är att se vad det hela leder till i förlängningen, för mig som person och för mitt företag. Jag resonerar på följande sätt kring vad jag är ”ute efter” med sociala medier, i prioordning:

  1. Lära mig av andra, saker som gynnar mig både privat och som företagare.
  2. Skapa nya kontakter.
  3. Göra affärer.

Jag tror inte att det är realistiskt att spamma vad företaget gör just nu, hur bra det är och så vidare. Den typen av marknadsföring fungerar inte. Av den stora anledningen att kunderna inte finns där ute på nätverken. Industriföretag som vi ska sälja in informationsfilmer till har nog inte så stor anledning att Twittra på arbetstid, eller har de? Kanske tänker jag fel här.

När det gäller att lära sig saker har det målet uppfyllts med råge. Beroende på vem man lägger till kommer det massor med uppdateringar varje dag, ofta med länkar till intressanta artiklar eller filmer. Jämfört med RSS-feeds är detta betydligt bättre, då tänkande individer sitter och sorterar efter vad de tycker är bra istället för att det går med automatik. Nyhetsflödet är ocensurerat och direkt, jämfört med tidningar och nyhetssändningar som måste paketera informationen först.

Samarbeten från de sociala medierna har jag inte ingått i ännu, men jag ser flera potentiella personer för möten. Jag är lite old school och vill helst konversera ett tag innan jag känner att det är ”rätt” att fråga om ett möte. En fördel är att du i förväg kan lära känna en person, och faktiskt hitta andra med samma intressen som du. Det kan gynna arbetslivet.

Och så var det affärer. Inget jag räknar med alls, faktiskt. Samarbeten leder till affärer, och på sätt och vis är det ju tack vara de sociala medierna dessa affärer blir av.